Blog
August 27, 2014 by Noutati

Noi modificari la legea medierii: Sedinta de informare privind medierea este optionala, iar acordul de mediere va fi dus la instanta de justitiabili

Legea medierii ar putea fi modificata pentru a doua oara in acest an, un proiect de act normativ in acest sens fiind lansat in dezbatere publica de Consiliul de Mediere. Practic, se propune corelarea reglementarilor cu decizia recenta a Curtii Constitutionale a Romaniei, care stabileste ca cei care vor sa inceapa un proces nu mai trebuie sa treaca in prealabil si pe la mediator.

Justitiabilii care vor sa inceapa un proces nu mai sunt obligati ca, inaintea introducerii in instanta a cererii de chemare in judecata, sa treaca pe la mediator pentru a fi informati cu privire la diplomatieavantajele medierii. Aceasta intrucat Curtea Constitutionala a Romaniei a decis, printr-o hotarare publicata la sfarsitul lunii iunie in Monitorul Oficial, ca obligativitatea participarii la informarea despre avantajele medierii este o reglementare neconstitutionala, intrucat reprezinta o ingradire a accesului liber la justitie.

Concret, prin Decizia nr. 266/2014, din Monitorul Oficial, Partea I, nr. 464, din 25 iunie 2014, CCR a stabilit ca sedinta de informare privind avantajele medierii nu mai este obligatorie. Prin urmare, instantele nu vor mai respinge cererile de chemare in judecata ale celor care nu se prezinta in prealabil la mediator.

Inca de la acea data, Consiliul de Mediere informa ca, in urma deciziei CCR, urmeaza o modificare a Legii medierii nr. 192/2006, pentru a pune in acord noile dispozitii.

“Consiliul de Mediere va depune toate eforturile pentru transpunerea in legislatia nationala a dispozitiilor Directivelor Europene cu privire la mediere, cu respectarea prevederilor constitutionale, astfel incat, medierea sa devina o procedura obligatorie, preluand si adaptand modelul altor tari din UE, respectiv Italia“, se preciza in documentul emis de institutie la sfarsitul lunii iunie.

Prin urmare, de curand au fost lansate in dezbatere publica propunerile de corelare a Legii nr. 192/2006 cu Decizia CCR, stipuland la Art. 2 ca, daca “legea nu prevede altfel, partile persoane fizice sau juridice isi pot solutiona conflictele de orice natura prin procedura medierii, chiar si dupa declansarea unui proces in fata instantei de judecata“.

Aceasta in conditiile in care forma actuala a articolului (n.r. declarata neconstitutionala de CCR) prevede ca persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate sa participe la sedinta de informare privind avantajele medierii, inclusiv dupa declansarea unui proces in fata instantelor competente. Avand in vedere ca, acum, participarea la sedinta de informare privind medierea este optionala, Consiliul de Mediere abroga in consecinta mai multe alineate care detaliau aceasta procedura.

Este vorba de urmatoarele alineate ce NU vor mai fi cuprinse in legea medierii:

(11) Dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Daca una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare, nu raspunde invitatiei prevazute la art. 43 alin. (1) ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, se intocmeste un proces-verbal, care se depune la dosarul instantei.

(12) Instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila in caz de neindeplinire de catre reclamant a obligatiei de a participa la sedinta de informare privind medierea, anterior introducerii cererii de chemare in judecata, sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instanta in acest scop, pentru litigiile in materiile prevazute de art. 601 alin. (1) lit. a) -f).

(13) Efectuarea procedurii de informare asupra avantajelor medierii poate fi realizata de catre judecator, procuror, consilier juridic, avocat, notar, caz in care aceasta se atesta in scris.

(14) Serviciile prestate conform dispozitiilor alin. (1) si (11) sunt gratuite, neputandu-se percepe onorarii, taxe sau orice alte sume, indiferent de titlul cu care s-ar putea solicita.

In momentul de fata, conform regulilor inca in vigoare, acordul rezultat in urma procedurii de mediere este transmis catre notar sau catre instanta de judecata doar de mediator. Totusi, pe viitor, procedura s-ar putea schimba, iar obligatia transmiterii acordului de mediere va reveni partilor implicate. “In cazul in care conflictul mediat vizeaza transferul dreptului de proprietate privind bunurile imobile, precum si al altor drepturi reale, partaje si cauze succesorale, sub sanctiunea nulitatii absolute, acordul de mediere redactat de catre mediator va fi prezentat de catre parti notarului public sau instantei de judecata, pentru ca acestea, avand la baza acordul de mediere, sa verifice conditiile de fond si de forma prin procedurile prevazute de lege“, se arata in documentul propus de Consiliul de Mediere.

In acelasi sens va fi modificat mai departe un alt alineat al art. 58, dupa cum urmeaza: “partile in conflict, semnatare ale acordului de mediere sunt tinute de obligatiile pevazute la alin. (4) (de a prezenta acordul de mediere notarului sau instantei, n.r.) si in cazul in care prin acordul de mediere se constituie, se modifica sau se stinge orice drept real imobiliar.” In plus fata de aceste modificari, textul propus de Consiliul de Mediere introduce si noi reglementari, pentru a transpune in legislatia interna prevederile Directivei 52/2008/CE a Parlamentului European si a Consiliului.

Mai precis, conform proiectului legislativ, judecatorul poate recomanda procedura medierii in anumite situatii. “In litigiile dintre profesionisti, la recomandarea judecatorului, partile vor incerca procedura medierii, judecatorul acordand un termen in acest sens“, se mentioneaza in document. bookMai mult decat atat, in conditiile in care, dupa acordarea termenului dat, partile nu s-au conformat, judecatorul poate suspenda cauza pana la momentul la care partile vor face dovada indeplinirii obligatiei.

Potrivit dispozitiilor, dovada participarii la sedinta preliminara de evaluare a cazului si informare a partilor privind avantajele medierii se va face printr-un proces-verbal intocmit de mediator cu privire la rezultatul sedintei. Totusi, daca una dintre parti va refuza nejustificat participarea la mediere atunci cand judecatorul o recomanda, atunci instanta va dispune, la cererea celeilalte parti, ca aceasta sa suporte toate cheltuielile de judecata cu sustinerea procesului, chiar daca partea respectiva castiga procesul. In plus, conform prevederilor propuse, in litigiile civile din materia familiei, precum si din materia raporturilor dintre profesionisti care se afla in procedura in fata primei instante de peste 18 luni de la depunerea cererii, fara a fi solutionate, judecatorul, tinand seama de circumstantele cauzei, va dispune infatisarea personala a partilor, chiar daca acestea sunt reprezentate, recomandandu-le medierea. “Prevederea are in vedere descongestionarea instantelor de judecata de numarul ridicat de dosare, lasand la latitudinea judecatorului transmiterea catre mediere in functie de circumstantele concrete ale cazului“, motiveaza initiatorii textului de lege.

Sedinta de informare privind medierea devine o optiune. Vor mai avea mediatorii clienti sau nu?

Conform noilor reglementari, participarea la sedinta de informare nu va mai reprezenta o obligatie pentru parti, ci o optiune voluntara a persoanelor interesate sa recurga la o asemenea metoda alternativa, facultativa, de solutionare a conflictelor. Asadar, dupa cum a declarat in luna iulie, la solicitarea noastra, Artemiza Decis, mediator autorizat si membru in Colegiul Mediatorilor, exista in primul rand efectele strict legale, in sensul ca informarea gratuita privind avantajele medierii nu mai este obligatorie si nici declararea inadmisibilitatii cererii de chemare in judecata in conditiile neindeplinirii acestei prevederi.

Dar, pe langa aceste consecinte, decizia CCR si, implicit, motivarea acesteia a afectat imaginea medierii la nivelul perceptiei publice. “Motivarea CCR ghideaza transformarea efectelor mentionate mai sus in motorul unor noi propuneri legislative, privind de aceasta data, insa, obligativitatea procedurii de mediere in anumite spete, avand ca punct de plecare modelul italian, care, pe langa obligativitatea medierii, vine si cu o istorie similara privind implicarea curtii constitutionale si declararea medierii obligatorii neconstitutionale in prima faza“, mentioneaza mediatorul.

Totodata, potrivit lui Ion Dedu, membru al Comisiei Permanente a Consiliului de Mediere, efectele deciziei CCR pe termen scurt constau intr-o scadere drastica a solicitarii de mediere a conflictelor. “Informarea este o etapa a procedurii de mediere si nicidecum o procedura in sine. Mediatorul, prin tehnici specifice profesiei, efectueaza o analiza a conflictului si incearca sa convinga partile ca au posibilitatea de a rezolva conflictul prin dialog, comunicare si negociere. A spune ca informarea gratuita este neconstitutionala este ca si cum ai spune ca scoala generala obligatorie este neconstitutionala“, a precizat Ion Dedu, care adauga ca decizia Curtii este corecta fata de modul cum a fost aplicata legea de unii magistrati.

Desi sedinta NU mai este obligatorie, ea ramane, totusi, o optiune pentru justitiabili. Mai mult decat atat, chiar judecatorul poate recomanda aceasta procedura in cursul procesului, daca apreciaza ca speta se preteaza medierii. Mai precis, dupa cum a explicat atunci si Liliana Ceausescu, mediator autorizat si consultant in forumul AvocatNet.ro, unul dintre principiile fundamentale ale procesului civil este si Impacarea, asa ca judecatorul in respectarea acestei norme imperative, va proceda in consecinta, atat in scopul degrevarii de dosare, cat si in scopul educarii justitiabilului in vederea apelarii la calea dialogului si nu la cea a litigiului. just“Judecatorul va recomanda partilor solutionarea amiabila a litigiului prin mediere, potrivit legii speciale. In tot cursul procesului, judecatorul va incerca impacarea partilor, dandu-le indrumarile necesare, potrivit legii“, se mentioneaza la art. 21 din noul Cod de procedura civila. “Avand in vedere cele 3.337.426 de dosare existente la nivelul instantelor judecatoresti in anul 2013, consider ca fiecare profesionist, care poate avea un impact direct sau indirect ce ar conduce la cresterea calitativa a actului de justitie, are obligatia de la promovarea solutionarii amiabile a unui conflict ori litigiu“, a adaugat Liliana Ceausescu.

Modificarile la legea medierii, anuntate recent

Modificarile legislative erau de asteptat, mai multi specialisti in domeniu afirmand inca de acum cateva saptamani ca se pregateste o noua varianta a legii medierii.

Concret, Ion Dedu a mentionat pentru AvocatNet.ro ca unele schimbari ale legislatiei in materie au fost discutate inca de la inceputul lunii iulie, in cadrul Congresului Mondial al Mediatorilor desfasurat la Madrid. “Acolo am discutat despre urgenta de a face cateva propuneri de modificare a legii, acum, dupa motivarea Curtii, motivare care, printre altele, sugereaza si faptul ca medierea ar putea fi obligatorie in anumite cauze. Totusi, eu am un punct de vedere, conform caruia nici in Italia medierea nu este obligatorie, ci doar prima sedinta, care, practic, este tot una de informare, partile neputand fi obligate sa semneze un contract, fara de care nu se poate incepe procesul de mediere“, a atentionat mediatorul.

Si Liliana Ceausescu a precizat la solicitarea noastra ca au existat mai multe propuneri facute de diverse Asociatii ale mediatorilor. “Dar, as propune sa ne limitam la programul Consiliului, intrucat sunt convinsa ca va avea si sprijinul politic necesar promovarii proiectului de lege de catre cele 2 camere, plus avizul comisiei juridice si cel al Ministerului Justitiei“, a asigurat atunci specialistul.

De aceeasi parere a fost atunci si Artemiza Decis: “Gasirea unei formule adecvate, care sa corespunda si motivarii CCR si care sa vina in sprijinul implementarii si sustinerii medierii nu este o sarcina usoara, dar sunt convinsa ca eforturile comune a membrilor CM, a mediatorilor si a celor care sustin procedura de mediere vor contribui la un text de lege care sa vina in sustinerea nevoilor societatii, dar si a sistemului juridic din Romania“.

Propunerea legislativa a fost elaborata de un grup de experti impreuna cu membrii Consiliului de mediere si a fost depusa la Guvernul Romaniei in 7 august, in termenul de 45 de zile prevazut de lege pentru formularea de propuneri de inlocuire a unor articole de lege declarate neconstitutionale prin decizii ale Curtii Consitutionale a Romaniei.

Conform informarii realizate de Consiliul de Mediere, documentul se afla in dezbatere cateva saptamani, timp in care asociatiile profesionale pot trimite puncte de vedere. Mai departe, dupa primirea opiniilor, CM va proceda la transmiterea documentului final catre Parlament, Guvern si Ministerul Justitiei.

0 Comments

0 Comments for this post